Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-26, 21:52   #10
Akinnan Akinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 81
Tull & moms på textil från USA

Citat:
tesslin skrev:
jag har för mig att jag läste något om att de skulle ta bort eller sänka tullen på textilier.. om det gäller från usa också minns jag inte, men säg gärna till här när du hittat nåt om det, blir så sugen på att köpa tyg jag med nu
Så här svarar Tullen.
Verkar ganska dyrt att ta hem tyg från USA tyvärr.

Hej!
Tack för ditt e-brev. Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2005-4800.

Jag ger några exempel. Kamgarnsvävnad och kardgarnsvävnad innehållande minst 85% ull har en tullsats på 8%. Natursilkesvävnad (ej bourettsilke) färgad inehållande mindre än 85% silke (men mer än 50%) har en tullsats på 6,9%.
Det finns ytterligare uppdelningar på material och på blandningar av dessa så du får gärna återkomma om du vill ha en större lista med olika tyger. Men allra bäst är om du vet vilka blandningar det gäller och om det är färgade eller tryckta tyger mm.
Moms är alltid 25%.
Du beräknar tull på fakturapriset + fraktkostnad och ev. fraktförsäkring. Sedan beräknas moms på samma belopp med tillägg av tullbeloppet.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar
Thord Näslund
Tullinformatör
Akinnan är inte uppkopplad   Svara med citat