Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-29, 10:17   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Allt stämmer om Baby Lock, förutom det trånga utrymmet. Ovation har ett stort utrymme till höger från nålen, till skillnad från tidigare Evolution. Jag har också en tidigare modell. Kollat lite på Ovation - en fin maskin, de har gjort den mer användarvänlig. Tycker om t ex pressarfotsspaken på framsidan. Bra belysning har den också. Priset dock är högt. Ovation har knälyft som drar sitt till att höja priset, skulle jag tro. Men själv har jag aldrig känt att jag behöver knälyft på en overlock eller coverlock. Overlocken matar man ju in tyget, behöver inte lyfta pressarfoten. För att köra täcksömmar lyfter jag pressarfoten, men det är bara i början och i slutet. Har man spaken framme dessutom, så är knälyft lite overkill i dessa sammanhang. Men det är kanske en vanegrej. När man väl börjat använda är det kanske superbra med knälyft på overlock/coverlock också?
På tidigare modell så finns det bara en skruv för att reglera trådspänningen för overlock. På Ovation har de satt plastreglage på den skruven. Samma sak här- inte behöver man röra den skruven så mycket. Det är bara smaksak eller designgrej- en liten skruv som inte syns alls på den nya maskinen, men kostar nog ändå.
Jag har trånga utrymmet på min maskin. Än så länge har jag inte stött på problem vid sömnaden. Jag kanske medvetet väljer bort täcksömmar mitt på plagget? :-) Men köper du Ovation, så har du inga problem med sådana.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat