Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-24, 11:00   #2
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Hej!

Kan bara säga att din maskin är äldre modell än 6010. Jag har 6010, vit. Det står 6010 både nere på framsidan, vid den där vita stämpeln med kronan och på baksidan på det lilla plåten. Den skiljer sig från din genom att trådspånningsmekanismen på din sitter framme (vänt mot dig), medan på min sitter det högre upp och "kollar" till vänster, täckt delvis av vänstra kåpan som döljer pressarfotsstången. Jag får för mig att din är den första modellen utan några fler nummer. I princip kan du ta manualen för en annan, senare modell av 2000, för bortsett från små detaljer som åt vilket håll trådspänningsmekanismen är vänd och antalet sömmar (och på de yngsta modellen även nål uppe/nere-knappen under svänghjulet), så är de rätt lika att sy på och serva.
Kan du läsa engelska så finns det att ladda ner en ganska utförlig instruktionsbok/servicemanual här https://archive.org/stream/VikingSew...e/n27/mode/2up

Ja, på nålen står bara nålsystem 705 - och det är de vanliga symaskinsnålar för hushållssymaskiner

Senast redigerad av Talla den 2015-02-24 klockan 11:08. Anledning: tillägg
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat