Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-09, 11:08   #12
vilzen vilzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 9
Smile ja kanske kan vara en grej att göra..

Citat:
LillaSkutt skrev: Visa inlägg
Jag hade nog ändå satsat på en grovrengöring om jag va som du. Köpte själv en begagnad maskin i höstas och hade väldiga problem med att nåltråden inte ville dra upp sig ordentligt. Först trodde jag att den hoppade över att sy vissa stygn men efter att ha tittat mer noggrant på själva sömmen såg jag ju att så inte va fallet. I slutändan visade det sig att lite 5-56, för att lösa upp gammal dålig olja, samt att olja den på nytt gjorde susen. Det va knappt något damm/skräp i den men det hjälper ju inte när maskinen e snustorr.

Jag skrev ett litet blogginlägg om problemet och de åtgärder jag försökte mig på. Jag orkar inte översätta allt så du får en länk istället. Det kanske kan vara till någon hjälp.
http://yukiclothing.com/2013/11/10/s...singer-20u-53/

Funkar inte superrengöringen eller någon av de andra åtgärderna så hade jag nog följt krteks råd om att testköra den o se hur allt rör sig i maskinen. Förhoppningsvis kan du se om nånting är trasigt och inte beter sig som det borde göra.

Nu när jag tänker lite mer på det så hade jag nog börjat med att misstänka att något är knas med frammatningen av tyget. T.ex. att timingen skulle va en smula off.
Det hade förresten varit intressant att se en bild på hur själva sömmen ser ut (på både räta och aviga).

Hoppas du får ordning på maskinen
Grov rengöring.. ja kanske, klart värt & testa.. Får köra google translate på sidan.. =) Jag har kollat hur saker rör sig i, kan inte så något som är av eller så.. inge klumpar med gegga heller.. hm, framatningen ..ska nog ta en titt på den mekaniken om den inte hänger med helt.. Får återkomma senare nån dag då jag hunnit göra detta, se om jag kan få till en bild hur stygnen blir senare..

Tack!
vilzen är inte uppkopplad   Svara med citat