Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-02, 21:39   #6
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Det är ju ganska stor skillnad på Latex och lack/pvc. LAtex syr man inte i, man limmar, vilket är en helt egen historia för sig.

Att sy i lack (oavsett om det är en korsett eller ett annat klädesplagg) är inte så omöjligt som många vill få det till. Tyget är känsligare ja, man kan inte gärna nåla eftersom hålen efter nålen syns, men har man sömsmån och bara sätter nålen i det så funkar det. Personligen kör jag utan nålar, men med stämhack så man vet var bitarna ska passa.

Man ska även tänka på att länga stygnlängden, och göra rätt för det blir inte snyggt om man sprättar (de nyss nämnda hålen som sitter kvar och förstör tyget)Lack är elastiskt till en viss del det beror helt på kvaliteten, och det kan då vara bra att sy med en stretchsöm. I alla fall på ställen där det behöver kunna töja sej.

Använd plast/teflonfot, eller tejpa undersidan på din vanliga pressarfot.

Lacktyg köper du billigt på ebay, sök på pvc =)

Och när du gör korsett i lack är det väldigt smart att sy ihop lackdelarna med ett stadigt tyg på baksidan, då kan inte bitarna töja sig. T.ex om du ska göra en korsett i två lager, ett yttertyg (ev lack) och ett stadigt tyg (ex coutil) så tar du ett stadigt tyg och syr ihop lackbit för lackbit med. så du klipper ut mönstret i 3 tyger, men får två lager. (Hoppas det inte blev för snurrigt)

In och läs i korsett forumet, så hittar du mycket. Och var inte rädd för att prova! Blir första korsetten skit, slakta den och återanvänd skenor och sånt. Material till en korsett brukar gå på ca 300-500 kr, beroende på material (ex hur dyrt tyget är mm). Man lär sig av sina misstag =)

Jag har några korsetter i lack i mitt galleri, och jag har inte gått någon kurs men dom blev riktigt bra ändå

Lycka till!
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat