Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-01, 19:23   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Du behöver en maskin som är lite bättre än de enklaste (som Suskal skriver). Det finns hur många som helst och de flesta är säkert bra till det mesta. När jag köpte nytt bestämde jag mig för lite dyrare (10.000 kronorsklassen) mest för att jag hade fått ett arv och ville gynna mig själv något onödigt. Jag ville också ha en med riktigt lång friarm så att jag skulle kunna laga byxor utan att sprätta i sidan (hittade både pfaff och Husqvarna som passade - det blev Husqvarnan utan någon särskild anledning).

MEN i mitt hem finns också en massa andra symaskiner varav flera skulle passa dina behov. En Husqvarna 19E som jag syr mycket trikå på - då använder jag helt enkelt vanlig sicksack som töjbar söm. Även en Lucznik Predom 432 som t.o.m. är trampbar om jag får lust med det (den har motor också. Den har dock ingen friarm. Och så min arbetshäst en Husqvarna 33-10, ateljesymaskin från ca 1950 - raksöm och sicksack OCH möjlighet att sy en overlockliknande söm om man är flink nog.

Vad jag menar är att det finns många fina gamla symaskiner som passar ditt behov. En nyservad Husqvarna 2000-serien skulle jag kanske satsat på om jag vore dig. Går att köpa med garanti direkt från en reparatör för under 2000kr.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat