Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-19, 15:28   #1
Appolonia Appolonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 58
Skit bakom spakarna

Måste bara dela med mig av min egen dumhet. Jag har haft problem med att det blir öglor på undersidan av tyget samt att trådspänningen inte har varit bra.
Jag har fått många bra förslag här på sidan och jag har provat dem alla, med varierande resultat. Det har aldrig blivit riktigt bra. Jag har även haft problem med att tråden slits av, det blir som ett dubbelslag på "hävarmen" Ibland har det gått bättre och ibland har det bara dj.....
Jag har en Husqvarna Topaz och har tidigare haft flera Husqvarna så jag har tyckt att trä maskinen det kan jag ju......
Visserligen har jag trätt den rätt men, men, men, det jag inte har gjort, konsekvent, är att riktigt sträcka tråden så att den går in i fjädern som sitter efter trådspänningsbrickorna. Jag kan nu se att detta har påverkat sömnaden. Eftersom tråden har legat mot fjädern och därmed gett efter har den automatiska trådspänningen påverkats med dåligt resultat som följd.
Jag ser nu till att känna efter riktigt och lyssna så att jag vet att tråden hamnar inom fjädern istället för utanför.
På Topazen krävs att man håller fast tråden med höger hand ordentligt så att tråden går in i fjädern. Jag får hålla betydligt hårdare än på min förra maskin.
Karin
Appolonia är inte uppkopplad   Svara med citat