Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-04, 08:56   #14
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Har också undrat lite över detta med länkningar, även om jag inte tänkt i termen "hetsjakt".

När jag skriver en bildtext försöker jag vara så tydlig jag kan. T.ex. brukar jag tala om var jag köpt ett visst tyg och mönster (eller vilken designer som gjort mönstret), och skriva ut websidans adress. För dessa frågor brukar alltid komma i kommentarsfälten. Har jag då gjort reklam? Är inte ett av syftena med foton att inspirera andra? Om jag ser ett jättefint broderi vill jag självklart veta var jag kan hitta det, för att själv kunna använda det. Det står i reglerna att man inte får använda Sysidan i kommersiellt syfte. Utmärkt! I 98% av fallen gör man ju heller inte det. Jag vill bara tala om var tyget/mönstret/broderiet finns så att andra också kan få glädje av det.

Om jag själv skulle göra ett gratismönster som jag lägger på en annan sida än Sysidan (blogg, FB, web), är detta reklam? Jag tjänar ju inget på det, annat än kanske lite trafik. Om jag lägger samma mönster på en blogg på Sysidan, är inte detta samma reklam i så fall?

Som många andra har sagt i inläggen ovan har jag heller ingen firma, men säljer ett och annat alster i bekantskapskretsen. Jag har en registrerad websida, och det står på mitt tygmärke. Men det är mest för att ingen annan ska kunna "ta" namnet, om jag nån gång i framtiden skulle vilja göra mer än bara hobbysömnad. Jag har också fått bilder bortplockade utan meddelande, nåt som jag bara råkade upptäcka. Och min mailadress från Sysidan fungerar alldeles utmärkt, då jag ofta får mail från medlemmar direkt till den.

Man får ju lägga sin ev. webadress i sin profil. Förstår inte skillnaden med att någon som är intresserad går via profilen för att hitta en blogg, mot att ha adressen direkt i en bildtext.

Sen finns det ju uppenbart missbruk, och det ska naturligtvis hållas efter. Som t.ex. när en större symaskinsfirma försöker kränga ut tillbehör. Men de är få och lätta att urskilja från den vanliga mängden titta-vad-jag-har-gjort-foton.

Om jag ser en länk någonstans, oavsett var, är det fortfarande mitt val om jag vill klicka på den eller inte. Som det är nu har någon annan gjort det valet åt mig.
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat