Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-11, 17:22   #2
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Det var bra nära att jag köpte en Bernette 80 när jag för ett tag fick för mig att byta maskin. Jag vill minnas att jag tyckte att LCD-displayen som 90e ståtar med var onödig, och skämde maskinens utseende (!). Återförsäljaren som demonstrerade Bernetten för mig berättade att pressarfötterna till Berninas maskiner var ganska "komplicerade", de var alltså lite dyrare än vad t.ex Husvarnas och de andras pressarfötter brukar vara. Det fanns ingen Bernette 80 i butiken när jag var pengastinn och sugen. Detta, och Husqvarnas bättre garantier fick mig att välja en Husqvarna Prelude istället.

Jag vill nämna att jag är HQ-användare sedan många år, Bernetten lyckades alltså att hänga med länge i min lista av tänkbara symaskiner att inhandla, den föll faktiskt på att modellen jag ville ha inte fanns att få i butiken, jag hade fått vänta ett par veckor. Jag måste erkänna att jag tyckte, och tycker fortfarande, att Bernette-modellerna är jäkligt lyckade i sin design.. en Bernette 80 hade gjort sig väldigt bra på sybordet alltså. Många symaskiner är annars jäkligt fula tycker jag, men Bernette är helläcker. Detta är naturligtvis inget starkt köpargument när det gäller en symaskin, men sån är jag..

Jag tror annars att Bernetten är en riktigt bra symaskin med en del riktigt häftiga finesser (hur praktiskt lagd man än är, är det ju kul med leksaker ibland), men jag tror inte den är tillverkad i Schweiz, utan i Taiwan eller något ditåt. Detta behöver inte betyda att den är ett dåligt köp, men man skall ju inte låta sig luras av att den sälj som en Bernina.. Detsamma gäller, som vi vet, alla overlockmaskiner av "europeiskt märke". Det finns inte en fabrik i europa som tillverkar overlockmaskiner. Man får kolla lite på garanti- och service-förhållanden när man ämnar att köpa en fabriksny maskin. Har du kollat upp hur det är med sådant?

Jag hoppas att du fär bättre svar än så här, lycka till med ditt inköp!

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat