Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-21, 12:39   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Hej läderlappen. Jag ska försöka svara, men vet inte om jag vågar då jag fått en varning från ulindh för att jag anses som otrevlig och kränkande.

Om vi ska ta det från grunden så är det så här; materialet bestämmer vilken tråd som behövs och tråden bestämmer nålen. När man pratar om läder finns det en uppsjö olika kvaliteter. Från tunt kromgarvat skinn till kläder ända upp till vegetabiliskt garvad buffaloskuldra på 8-10 mm. Olika material kräver alltså olika trådar. Och därmed nålar, nålsystem, skyttlar mm. Dessutom behöver matningen och alla mekaniska delar (trådspänningsenheter, axlar, växlar, synkroniseringsremmar, motorer, drivhjul etc) dimensioneras för belastningen. För tunnare skinn går det ofta med en vanlig raksömmare eller nålmatare, men när man kommer upp i tjocklek krävs tjockare tråd och mer trådspänning. Och kralligare mekanik. Industrimaskiner har ett välspecificerat användningsområde. Raksömmare för konfektion är oftast gjorda för nålar runt 75-100 och har en skyttel för dessa nålar. Man kan byta skyttel och ha sig om man vill, oftast är det inte värt besväret. Ska man sy kralligt läder är det bättre att skaffa en maskin för det. Sen är det ju ofta att man vill ha mer än bara undermatni g när man jobbar i grövre material och kanske en annan bädd. Skulle jag sy väskor eller nåtla överdelar till skor hade jag hellre haft en pelarbädd eller cylinderbädd än flatbädd.

Angående din husqvarna kan jag varken säga bu eller bä. Jag har för mig att husqvarna licenstillverkade singer under eget märke. Men de gjordw mest raksömmare för vanliga kläder, aldrig sett en grovsymaskin från husqvarna.

Vill du sy mycket läder rekommenderar jag att du skaffar en rullfot, med passande matartänder och stygnplåt. Det funkade mycket bra på min gamla singer. College sewing machine parts i UK var billigare än de i borås.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat