Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-20, 21:03   #3
Läderlappen Läderlappen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 8
Hej!
En fråga till kanvas. Vad gör en symaskin lämplig till grövre jobb?
Jag har precis köpt en industrisymaskin, Husqvarna 24-10 från 50-talet nån gång (tror att den heter Viking också). Köpte den för 100 kronor på blocket med bord och tvåfasmotor som sitter under bordet och så. Kan inte jättemycket om symaskiner men jag tycker att själva symaskinen ser ut som en vanlig hushållsmaskin fast nedställd i ett kraftigt bord med kraftigare motor än de små som brukar sitta bakpå. Är dessa industrisymaskiner bara hushållsmaskiner som fått en kraftigare motor eller skiljer sig själva symaskinskonstruktion/delarnas tålighet åt på något vis? Om det är en symaskin med "upphottad" motor borde man även kunna byta ut till en trefasmotor och få riktigt klipp i den för tyngre material.

Priset 100 kronor gav jag eftersom motorn var trasig då motorn skrek och skramlade när den provkördes... Trodde att jag skulle vara tvungen att köpa en ny motor men när jag kom hem skruvade jag isär den där lagren sitter på drivaxeln. Såg att allt smörjfett var torkat och gav ingen smörjning, därav missljudet. Bort med gammalt fett och dit med nytt så nu går den bokstavligen som "smort"... fick ta isär resten av maskinen och göra rent och smörja upp den också, men för 100 kronor var det värt det.... och lärorikt

Det går att göra fynd om man letar lite och ger sig till tåls. Hittade förresten också en fullt fungerande Pfaff 60 på en loppis för 75 kronor


// eder Läderlapp
Läderlappen är inte uppkopplad   Svara med citat