Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-30, 09:13   #7
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag har en klänning med klädda knappar i ryggen och funderade på samma problem när jag sydde den. Klädda knappar kan ju dessutom vara lite "bulligare" än andra knappar... öglan och därmed kan glipan bli rätt stor. Jag valde att sy ett "underlägg" så att hud eller underkläder inte skulle kunna titta fram i en eventuell glipa samt använde ett band med färdigsydda öglor i mjuk resår. Resåren gör ju att öglorna kan vara mindre än knapparna och s.a.s. dra åt lite så att det inte glipar så mycket. Allra överst har jag satt en hyska och hake eftersom påfrestningen blir lite för stor just där.

Om din klänning ska sitta åt så tror jag också på en dragkedja - annars kommer det att glipa. Min klänning är av mjukt tyg och sitter varken löst eller hårt utan precist och utan att strama och resår/knapp-lösningen fungerar fint
Nu, efter några år, börjar resåren vara lite lös så det är väl dags att byta ut öglorna.


...men det är lite knepigt att komma åt att knäppa knapparna mitt på ryggen... man får hålla sig vig... eller ta hjälp
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat