Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-10, 10:06   #1
Wes Wes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 10
Question Brother, Janome eller Bernina overlock

Jag har bestämt mig för att köpa en overlock, men som många andra här i forumet har jag lite beslutsångest vilken jag ska välja. Först var jag inne på att köpa en kombinerad overlock/coverlock men blev avråd av en som både säljer och reparerar symaskiner. Därför måste jag helt enkelt byta spår så nu står det mellan:
(det billigaste priset jag har hittat på nätet)
• Janome 990D 4495 kr
• Janome mylock 664D 5290 kr

• Bernina 700D 5595 kr
• Bernina 1150 7695 kr

• Brother 3034D 4268 kr
• Brother 4234D 4995 kr

Det jag vill göra med min maskin är att sy i trikå, lite tjockare tyg som jeans, ev. stickade plagg och jag vill ha en som syr flatlocksömmar och ev. kan vika bort kniven. Varför jag vill ha en flatlocksöm är för att i boken ”sewing with sergers” så ges det ett knep att sy en fuskcoversöm med just flatlock.

Bernina är ett lite dyrare märke, men jag har en Bernina symaskin som jag är nöjd med. Jag har för mig att Bernina har ganska hög kvalité

Jag kan väl säga att jag har varit mest inne på att köpa en Brother, men jag blir förvirrad när jag tittar på nätet. På ena sida står det att man kan sy 4234D med 2,3,4 trådar medan det på en annan sida står att det syr med bara 3,4 trådar. Jag är ju helt nybörjare när det gäller overlock så vad är egentligen skillnaden med att sy med 2 eller 3 trådar? Vilket är bäst?

Janome har jag inte tittat så mycket på, men de verkar också bra. Och 990D är rätt så söt (men det ska man ju definitivt inte gå efter =)

Först hade jag tänkt att beställa från smd i england, men det verkar jobbigt om något skulle bli fel med maskinen. Jag vet att ni kommer att ge mig tipset att testsy alla maskiner och märken, men jag orkar inte fara land och rike runt för att göra det. I den jag affären jag ska köpa symaskin från får jag öppet köp i två veckor och kan provsy i lugn och ro hemma annars kan jag lämna tillbaka maskinen. Det som är bra är även att han sa att han skulle försöka matcha sina konkurrenters pris (även några på webben) så jag kan få ett bra pris.
Wes är inte uppkopplad   Svara med citat