Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-30, 20:38   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det där med att använda textillim är inte så lyckat om man köper den typ som kallas Textillim för grövre textilier. Det blir brunt efter ett tag och kryper ut i syntetmaterial, som blir riktigt fula av missfärgningen.

Fraycheck har nackdeles att limmet blir hårt när det har torkat, samma sak är det med Gütermanns. Jag talar av egen erfarenhet här. Jag lagade en kofta med en masssa olika garnskarvar i sig och jag säkrade varje skarv med textillim. Koftan har kunnat tvättas mycket och limmet har hållit men det skrapar obehagligt mot huden.

Man vill ha något som blir klart när det torkat och som inte blir hårt och rivigt. Förr använde man ofärgat nagellack på nylonstrumpor för att förhindra att maskor löpte iväg, men det lilla hålet var kvar även om det inte syntes så mycket.

Trälim ger en klar fog och om man blandar limmet med vatten blir slutresultatet ganska smidigt. Skollim (Casco, Scotch) blir också klart och syns inte så mycket om man använder små klickar.

Bibbis textil http://www.bibbistextil.se/ har flera sorters textillim, som jag inte vet något om. Kanske funkar något av dem bra. Jag gissar att Flickpulver kan vara värt att pröva. Eller fållfix för att fästa en liten lapp på undersidan.

För det mesta måste man sy också för att vara säker på att lagningen ska klara tvätten. Men kolla med Bibbi, hon kan säkert ge goda råd.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat