Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-24, 19:10   #97
cillagonk cillagonk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 23
mitt råd i stygnsättningen är

Mitt råd i stygnsättningen är: sälj det dyrt så du får tillbaka vad du lagt ner i tid och material. Sälj det under en kort tid. Sen har du ändå ingen kontroll över vad som sker med ditt mönster.

Det är bara sådana stora företag som Disney som kan jaga bovar, vi enskilda stygnsättare har ingen ekonomisk möjlighet till det.

Jag skall berätta en liten historia om en kopierad klänning.

Min syster designade kläder för Femina och Vi föräldrar och även ICA-kurriren. Några av mönstrena i Femina la hon in i en bok som hon gav ut, med ett antal av sina andra modeller.

Något år senare så arrangerar Femina (!!!) en tävling där man skulle sända in sina egna designade barnkläder och ta bilder på dem och sända in till tävlingen. Någon sänder in bilderna ifrån Femina (dvs bilderna som fanns i tidningen Femina) och vann tävlingen.

Detta missade Femina helt, de missade att de redan haft klänningen som mönster och beskrivning i tidningen och att bilderna var de samma som de själva publicerat, samt att min syster hade upphovsrätten.

Jag frågade min syster om hon skulle anmäla detta övertramp, men som den generösa person hon är svarade hon. "nä du det skall jag inte, jag är faktiskt lite smickrad över att någon tyckte så mycket om den att de lämnade in den som tävlingsbidrag". Jag var faktiskt både chockad över hennes sätt att se på det hela och irriterad på att någon vunnit på något som jag själv suttit och jobbat på, dvs mönsterarket med rosen som broderades i korsstygn. Det är säkert många av er som minns denna klänning för boken som den fanns i gavs ut av Williams förslag 1972. Sy och sticka till barnen. Jag googlade på hennes namn och såg att boken sälj fortfarande på tradera.
cillagonk är inte uppkopplad   Svara med citat