Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-11, 18:05   #6
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Jag brukar tejpa nålkuvertet på maskinen, då vet jag dels vilket kuvert jag tagit nålen ur, dels vad för typ av nål jag använder. Sedan brukar jag förstås inte att komma ihåg att byta nål i alla fall förrän efter en stunds sömnad, men det är ju en annan femma..

Jag är närsynt, den enda fördelen man har med det handikappet är just att man har ett bra närseende. Om jag skjuter upp brillorna i pannan, kan jag faktiskt läsa de ingraverade beteckningarna på symaskinsnålarna (!). Det är så jag brukar gå till väga när jag är osäker på vilken dimension det är på nålen jag använder.


Men det går nog inte att se på nålen om det är en stretchnål eller inte. Så visst är det en bra idé att färgmarkera nålarna. Systemet med gult för Stretch, blått för Jeansnål och lila (?) för Microtex o.s.v. är jättebra. Det är ju bara att inhandla en samling billiga nagellacker i lämpliga kulörer att markera sina nålar med (som Ann-Marie tipsar om), om man inte hittar nålar som är markerade från början förstås.

Gamla slitna nålar, och en och annan bruten, lägger jag i en gammal cigarillask som jag har bland sygrejerna. Tanken är att så småningom, kasta plåtasken med nålarna i återvinningskärlet för metallsopor här i vårat miljöhus som det så vackert kallas nu för tiden.
/jonne

Senast redigerad av hatte den 2004-12-11 klockan 18:13.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat