Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-31, 10:35   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Stockholms Sycenter på Hagagatan vid Odenplan har massor av maskiner av de flesta märken och sy kunnig personal. Köper du maskin där så be att få en kurs av Linn. Hon bra på både symaskiner och mycket syintresserad och kunnig.

Citat:
Jag kan inte mycket om overlockar men jag skulle aldrig köpa en overlock som saknar täcksöm. Täcksöm är den sömmen man använder när man fållar i trikå. Det fabrikat jag har mest erfarenhet av är husqvarnas overlock, typ huskylock s25.
Många föredrar två maskiner, en overlock och en cover, för då slipper man bygga om maskinerna. Att bygga om en maskin är lite pyssel, nålar ska flyttas, på vissa ska delar tas bort andra gör man det med inställning, maskinen måste träs om och bordet måste bytas. Prismässig skiljer det kanappast något på att köpa en combimaskin eller att köpa två maskiner.
Många av dom billigare combimaskinerna är svåra att få till en bra coversöm.

Egentligen den enda fördel med en kombimaskin är att det blir en maskin mindre i syhörnan. Ska man utnyttja maskinerna till max, bör man ha alla tre maskiner uppe och ingång samtidigt så man kan sy det som varje maskin är bäst på.

När det gäller overlockmaskiner är babylock det bästa man kan köpa. Dyra i inköp, men helt underbara att sy på. Har själv en babylock evolution.

Senast redigerad av bila den 2012-10-31 klockan 10:49.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat