Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-21, 22:22   #43
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Så underbart...

Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Kära SvandisRos!
Såg denna tråd först nu. Mina tankar:
Tycker pricktyget blir perfekt på dig! Röttvitt prickigt känns härligt med din figurform.
Föreslår en ganska enkel modell: Typ fodralklänning á la 60-tal , ärmlös och så kan du ha nån liten sjal över axlarna om du vill och behöver. Sjalen kan vara röd, vit eller i pricktyget om det räcker till.

Klänningen bör vara avskuren i midjan och det ska vara ett par lagda veck i midjan fram på kjolen , alltså inte sydda inprovningar, utan bara lagda som går in i midjesömmen. Varje kan vara 5-6 cm (dvs 10-12 cm som viks). Detta gör att din fina midja framhävs och att magen får plats. Du behöver inget mönster till vecken, utan du klipper bara till framstycket 20-24 cm bredare än mönstret, och så lägger du vecken helt enkelt!
Då får du snabbt och enkelt en välsittande och bekväm kjoldel som gör att din mysmage får god plats och "inte syns" (jag har själv en mysmage;-).

(50-tal med vid kjol kanske skulle ge för "barnsligt"
intryck eftersom du är så kort och dessutom är du ju mamman till en konfirmand ;-)
Den klänningen från VoguePatterns som du lagt in bild på är jättesnygg men den är inte avskuren i midjan. Klarar du att själv göra en avskärning i midjan på den? Isåfall får du ta ett vanligt kjolmönster och använda, för midjesömmen måste ju vara formad, ej rak. Om du vill ha överdelen som denna modell så går det ju att använda den, den är snygg och borde passa dig bra.
Men eftersom du måste bli klar snabbt, så tänk på att enklast ofta är bäst, och att i pricktyget så försvinner nästan alla detaljer i modellen.

De tips du fick av Gumpan om skor är guld värda! Helt rätt!

Jag är utbildad skräddare, och jag vet även de mest avancerade knepen man kan använda på superfeta operasångerskor. Det går att trolla en hel del... Jämfört med dem är du trådsmal.

Och Vogue Patterns är jättebra mönster! Rekommenderar dem! Dessutom är de ju nästan de enda mönstren som tar upp det här med olika byststorlekar. Det finns speciella måttabeller på deras hemsida där man anger "bröstkorgsvidden" dvs mätt runt kroppen precis under armhålorna, ovanför bysten. Och så jämför man sin bystvidd med det. De rekommenderar att om man skiljer från normalkupa, så ska man köpa mönster efter sin bröstkorgsvidd och så lägga till framtill. då påssar kläderna lagom i ryggen. För kavajer och liknande är detta viktigt.

Sätt igång att sy nu, nåt enkelt, så blir du nöjd! Lycka till!
Fråga gärna mer om du behöver.
med alla dessa tips.

Jag är långt kommen med klänningen... ska resa imorgon bitti o tar den med mig och gör den färdig på Island. Har bara sidsömmarna kvar och sen att fålla. Den är ju hur snygg som helst!

Jag kommer nog sy en till, med dessa veck som du beskriver, klänningar kan man inte ha för många av... th ihihi.

Men nu blir det sängen och sen resa till Island... och jag återkommer om 2,5 veckor ... kanske tidigare... och bild ska ni få
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat