Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-05, 13:51   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man kanske kan avgöra genom att se på sladden och kontakten för pedalen. Om sladden är tunn och har liten kontakt då är den förmodligen elektronisk och om sladden är rejäl precis som elsladden och har rejäl kontakt (eller rentav sitter ihop med elsladden) då är den som de gamla.

Men det kan nog vara lurigt ändå. min overlock sägs ha elektronisk pedel och dess sladd är tunnare ja, men sitter ihop med elsladden. Eller jag kanske hade fel om elektroniskt. Ja då blir det inte alltid lätt att avgöra. Men om man ser att det är tunn sladd med liten kontakt då är det definitivt elektroniskt.

En annan sak med gamla pedaler är att man inte ska ha symaskiner på hela tiden, pedalen kan börja brinna om det vill sig illa. Man kan känna på pedalen om den blir het eller inte. Min gamla pfaff från 50-talet har strömbrytare men det är lurigt för den bryter bara lampströmmen. Och maskinen matas ändå med el och man kan sy ändå. Då måste man rycka sladden för att vara säker. Lite jobbigt men bättre att vara säker.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat