Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-20, 08:49   #6
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Köper man arbete av en snickare har man ju möjligheten att utnyttja rotavdraget, så en snickare som kostar 400kr/h i timmen behöver man bara betala 200kr/h för. Tyvärr så ingår ju inte sömnadstjänster i de tjänster som är godkända för rut och rotavdrag, därför kan jag förstå om man tycker att 350kr/h är dyrt för en sömmerska men om vi bortser från rotavdraget finns det väl inget som säger att en sömmerska ska ha lägre betalat än en snickare?

Jag skulle inte vilja sälja mina tjänster för mindre än 350kr/h och av just den anledningen har jag inte företag inom sömnadsbranschen för jag tror inte jag skulle kunna gå runt. Skatten är alldeles för hög i Sverige och jag skulle själv inte betala 350kr/h för att få något sytt om jag inte kunde sy själv. Att få taket lagat är mer akut så det skulle man ju få prioritera oavsett hur dyrt det är.

Sen tror jag det är en kulturskillnad också, i Sverige där en stor andel har egen symaskin och har erfarenhet av att ha slöjd i skolan tror jag villigheten att betala för något som man själv har lite kunskap om är lägre. Jag bodde i new york en tid, där ingen kan sy för det ingår inte i skolan, och där var villigheten att betala för tjänster som sömnad mycket högre. Men det är ju billigare där också att anlita skräddare än det är i Sverige. Sverige är ju inte ett land som gynnar småföretagare direkt.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat