Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-14, 21:30   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
När det gäller mönsterkonstruktion så är den nog inte mycket som slår Inger Öbergs "Mönsterkonstruktion för damkläder".
Modellerna kan vara något omoderna men det går ju att ändra på när man kan själva konstruktionen.

Vad gäller detaljsömnadsböcker så tycker jag att "dressmakers technique bible" av Lorna Knight är oslagbar, tydliga beskrivningar på alla möjliga detaljer.

Även "Vouge sewing - revised and updated" är bra. En riktigt tjock och härlig bok som jag använder som uppslagsverk och inspiration. Den är på Engelska och kan vara lite svår för en nybörjare som inte kan facktermerna än. Men även den en riktig bibel som verkligen är värd att införskaffa.Innehåller även lite mönsterjusteringar och dylikt.

Hade "sy kläder" av Linda Gibson som skolbok när jag studerade sömnad (och äger den självklart nu), men tycker att den har lite onödigt knöliga beskrivningar och otydliga bilder. Använder den nästan inte alls längre - går alltid först till de två ovanstående böckerna. Men jag vet att många älskar denna bok och nämner den därför.

(se sysidans recensioner).
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat