Ämne: Sy egen BH
Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-07, 20:49   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om du är 63 cm under bröstkorgen ska du ha 55 i vidd, så det är inte konstigt att allt sitter dåligt. Svensk K-kupa ger H-kupa brittiskt, men en 65K/30H lär inte passa alls, oavsett modell. Jag skulle snarare föreslå en 55M/26J. Mäter du tajt eller löst när du får 63? Har du ungefär 99 cm runt om bysten (utan bh lutande framåt)?

Då 55M är något du inte lär hitta i en vanlig butik utan måste specialbeställa skulle jag föreslå att du satsar på tajta 60L/28HH så länge, alternativt spanar in http://www.ewa-michalak.pl/. Miss Mandalay är små, precis som Curvy Kate:s ovadderade, och Masquerade. Försök hitta något som passar först.

Att hitta 65K/30H är i sig inte det minsta svårt, bara man vidgar vyerna något från Sverige. Om du vill sy eget kommer du däremot ha väldigt svårt att hitta det du ska. Du behöver ha riktigt rejäla byglar, vilket är svårt att hitta. Du behöver breda, bra axelband och du behöver riktigt bra tyg. Du behöver också fortfarande ett mönster, och det finns definitivt inte tillgängligt färdigt i din storlek. Det finns inte heller något som är nära nog för att användas. Jag föreslår därför fortfarande att du försöker hitta något som passar först och syr sedan.

Titta också gärna in på www.thinandcurvy.com Hon har ungefär samma mått som du (gissningsvis) och har skrivit en hel del om bh:ar och vad som fungerar för henne. Ewa Michalak:s recenseras också.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat