Visa ett inlägg
Gammal 2016-02-04, 19:44   #19
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
D.Ina skrev: Visa inlägg
Får jag fråga dig lite till? Du verkar kunnig på bernina.

Har inte lyckats få ta i någon begagnad Bernina i mitt närområde. En del handlare inte ens svarat... Så blir ändå ett köp på distans. En välkänd kunnig symaskinsaffär har begagnade Bernina 1006 och 1008 inne, de kommer från skolundervisning och är i mycket gott skick. 24 mån garanti och 12 mån öppet köp.

Överväger att köra på en av de 1008 de har. Finns det något jag ska tänka på att fråga om? Vet du vilka årsmodeller som hade det där "färgglada fältet" (grön-blå-rosa) vid ratten längst upp till höger? Något annat att tillägga innan jag (sannolikt) slår till?
Skolmaskiner är servade regelbundet vilket är bra. Däremot kan de vara lite hårt brukade. Barn kan satt sönder dem med flit. Men de är lagade, kan hända att vissa delar som är lite slitna. Det vet jag inte men kolla det med säljaren. Se till att du får garanti på maskinen de ska kunna lämna 6 månaders garanti på den begagnade maskinen utan problem.

Vad vill de ha för maskinen? De har haft den där färgglada tills för ett par månader sedan. Inuti tror jag inte att Bernina har förändrat något, varför göra det då de har en maskin som fungerar optimalt? Låter olikt dem. Fråga säljaren hur ofta skolan bytt maskinen. Säger hen att det är vart 5:år, ja då vet du att maskinen är 5 år gammal.

Det borde inte vara några bekymmer med symaskinen.

Ta lös och kontrollera stygnplåten,http://www.bernina.com/sv-SE/Produkt...ygnplat-5-5-mm att det inte finns några hack, repor eller vassa kanter på den. Då går tråden av.

Kontrollera att du har rätt spolkapsel, det ska finnas ett hål i armen som går ut från kapseln, se bifogad bildlänk. http://www.bernina.com/sv-SE/Produkt...for-CB-gripare Hålet måste du trä in tråden i då du t ex syr knapphål, mönstersömmar. Skickar med en länk till broschyren för 1008, då ser du vilka sytillbehör som skall följa med.

Prov sy om möjligt. Vilken handlare är det? Har köpt en 1130 av en återförsäljare i Tyresö, där var det fel i spolkapsel. Han höll inte vad han lovade. Inte nöjd med honom. Men maskinen funkar bra. Köpte ny spolkapsel från USA.

Skickar med en länk till produktbroschyren om 1008, så att du kan kontrollera att du får med alla pressarfötter och andra tillbehör. Berinina har mycket bra instruktionsböcker.

Har du några frågor längre framöver är du välkommen att höra av dig.
Om du mailar mig via Sysidan så kan jag hjälpa dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat