Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-23, 20:04   #1
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Ny symaskin, men vilken?

Jag har googlat, besökt min lokala symaskinsbutik, googlat lite till, ställt en hel del frågor på olika ställen och läst en hel del information om att köpa symaskin. Men blir inte riktigt klok... Jag är på jakt efter en ny symaskin eftersom jag sålt min gamla och skulle behöva er hjälp.

Det jag vill ha/få ut av min symaskin är följande:
*Så mycket metall som möjligt på insidan (metallspolar är ett måste!)
*Övermatare (antingen inbyggd eller pressarfotsvarianten)
*Stygnlängd och stygnbredd på upp till ca. 5-6 mm, gärna mer. Ska även gå att ställa in väldigt smått.
*Justera pressarfotstryck
*Kunna ställa in om nålen ska stanna uppe resp. nere när man slutar sy
*Kunna ställa in nålposition i sidled
*Knapphål - enstegs
*Fin raksöm, sicksack, flerstegssicksack
*Förstärkt raksöm
*Fållsömmar för stumma resp. elastiska tyger

Allra mest syr jag i olika typer av trikå. Syr en del träningskläder i riktigt elastiska tyger men syr även en del i stumma bomulls- och linnetyger.
Overlockmaskin har jag redan, det är fållning/dekoration av elastiska syprojekt som jag behöver den här maskinen för.

Jag skulle önska att det fanns en sida liknande Prisjakt där man kunde sortera ut maskiner efter olika egenskaper som man är ute efter, men vad jag vet så finns ingen sådan sida förutom just Prisjakt, och där är nästan inga egenskaper ifyllda för olika maskiner.

Någon som har tips på någon maskin som matchar mina behov? Jag är inte ute efter massa häftiga och annorlunda sömmar, så om det finns någon maskin med samtliga egenskaper som jag punktat upp ovan och endast ett fåtal extra sömmar utöver det vore jag helt såld!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat