Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-16, 15:44   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det är inte så mycket tvättmedlet som bearbetningen som medför krympning.
Silke t ex krymper men många använder ett milt schampo och ljummet vatten och lägger i tyget utan att gnugga, sköljer försiktigt och hänger och det tyget är inte förstört. Att förtvätta är väl utmärkt, för många tyger. Bomull krymper oftast 4-8% beroende på vävning och kvalitet. Ylletyger av typ "kokt ull" har väl inte mycket krympning kvar att ge.
När det gäller proteinbaserade fibrer som silke och ull spelar tvättvätskans pH (sur/basisk) också roll för hur fibern förändras. På sidenmuseets websida finns en liten tvättanvisning. De säljer en speciell tvål.
Jag tror inte det finns några enkla svar på ursprungsfrågan. Köper jag en italiensk kostymull i 120-kvalitet är det en vara som jag inte kommer att vattentvätta annat än om jag behöver ta bort en fläck på kjolen/jackan. Annars blir det kemtvätten, om inte annat för att det fina mjuka viskosfodret krymper ju så förskräckligt! En lös reaull på Ohlssons skulle jag nog tvätta först, men inte i tvättmaskinen och knappast köra i torktumlaren. Snarare i badkaret med försiktighet, sträcka och torka platt.
Om skrädderiet har använt krympning vid formning av ett plagg blir väl inte så avgörande för hur man ska rengöra ett plagg? Tål foder, mellanlägg (vatten-)tvätt?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat