Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-02, 14:39   #15
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ser man på råden här behöver du en vanlig begagnad symaskin, en industrimaskin för raksöm, en overlock och en covermaskin. Alltså minst fem olika maskiner. En kostnad på minst 10 000-20 000 kr även som du köper en del begagnat.
Allt detta behöver man inte alls ha när man ska börja sy. En stark och bra allround symaskin med lite nyttosömmar är det man behöver. Visst går det att zigsacka sömmar med en vanlig symaskin. De zigsackade sömmar är ju på insidan så dom syns inte å utsidan. Det är ju bara du som vet hur det ser ut där.
Visst blir det snyggare med overlock men det är absolut inte ett måste.
En finess som jag gillar men som bara finns på nyare symaskiner är enstegs knapphål. Du sätter knappen i foten och ställer in maskinen på det knapphål du vill ha och sedan är det bara att gasa maskinen stannar när knapphålet är klart. Och du har ett perfekt knapphål.
Vem har sagt nåt om industrimaskin? Eller covermaskin? Jag har bara sagt raksöm, det kan ju lika gärna vara en singer 201k för 200 spänn. Handöverkasting är jäkligt billigt och snyggare än sicksack... (Har ett par byxor från YSL som är handöverkastade, duger det till dem duger det till hemmapularen).

Och på jeans ser man sicksacken om man viker upp benavslutet.

Knapphål som du beskriver är inte perfekta. Har inte sett en enda hemsymaskin som gör bra knapphål än, visst det duger kanske till knapphål, men de kan inte göra håltränsade knapphål som iaf jag använder väldigt mycket.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat