Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-12, 08:02   #4
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Vad bra, då tänker jag rätt, jag har tänkt köpa en riktig bordsvävstol till dem istället för en barnvävstol. Letar just nu var jag hittar en som passar. Sedan vet jag att barnens mamma har en gammal barnvävstol som jag har lovat att göra iordning. Men den kommer sedan att vara i deras hem. Bordsvävstolen hade jag tänkt stå hos oss, tillgänglig även för framtida barnbarn.

Problemet för mig är att jag inte har tillgång till en varpa och aldrig har gjort det. Jag har för mig att jag såg en film en gång, här på nätet, om hur man enkelt kan varpa till en liten vävstol, men hittar den inte. Någon som känner till den?

Jag beställer mina varpflätor antingen hos Kampes, eller så köper jag via Tradera. Så det är svårt för mig att hitta så små, men kanske Kampes ändå kan göra en, hellre en riktigt gjord fläta än en som inte funkar. Det ska ju vara roligt för barnbarnen att väva.

Inslagsmaterial till dem har jag mycket. Massor med hemfärgade garner samt trasor klippta till traslöpare, har även en del tunnare stränggarn. Så leka med färger kan de göra.

Både jag och föräldrarna till de barnbarn jag redan har, 3 och 6 år gamla, är helt övertygade om att de vill väva när de ser att jag gör det. Jag håller just nu ställt iordning min första väv, har sedan 2 andra vävstolar, en LillStina och en gammal Glimåkra 150 bred som ska ställas iordning och vävas på.

Hur gammal brukar man vara när man klarar av att väva på en trampvävstol?
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat