Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-18, 22:05   #1
Filantra Filantra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 1
Brother 1034 eller 3034

Detta är mitt första inlägg som nyregistrerad medlem på sysidan. Jag har läst här länge men blivit medlem först nu.
Jag sitter och väljer mellan två overlockmaskiner, brother 1034 och 3034 från den brittiska nätbutiken SMD som många härinne verkar rekommendera.

Jag är helt nybörjare på overlock, men har läst på en hel del, så jag har en liten hum. Men när det gäller skillanderna mellan dessa två maskiner behöver jag råd. De är ju snarlika, 3034 kan dock sy kortare stygn än 1034. Fråga: När behöver man så korta stygn som 0.8 mm? 1034 har 2 mm som minsta stygnlängd.
3034 har automatisk släppning av trådarna när man lyfter pressarfoten. Fråga: hur gör man då på 1034 när detta ska göras manuellt?

De båda maskinera ser rätt lika ut men har bla olika reglage.
Det följer med tre olika pressarfötter tll 1034 och bara en till 3034.
Fråga: Vilken ska man välja? Vad i 3034:s egenskaper gör att den kostar 575 kr mer än föregångaren 1034?

Jag syr inte mycket, men har önskat mig en overlock i 30 år och nu ska jag äntligen unna mig en.
Kan någon av er vana och kloka sömmerskor råda mig i valet? PS. Jag har läst recensionerna här på sysidan och även googlat skillanderna mellan de två modellerna, men vill gärna ha lite råd i hur jag ska tänka när jag väljer.
Filantra är inte uppkopplad   Svara med citat