Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-18, 11:59   #1
HerreGlob HerreGlob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2019
Inlägg: 2
Smile Inger Öbergs bok fråga

Hej,jag en fråga om Inger Öbergs böcker.
Böckerna handlar om mönsterkonstruktion och det finns hjälp till hur man gör om grundmönstret till andra mönster. Hjälpen visas och beskrivs i en specifik storlek, t.ex. leggings som är ett mönster man får rita själv från grunden, det beskrivs i storlek 104 och måtten man ska använda är anpassade till den storleken, min fråga är då hur gör man om man vill göra en annan storlek? Vilka mått ska jag använda då? Är det samma på alla storlekar? Jag fastnar i början på mönstret där det står: måtten som används är halv stussvidd (här 26,5cm) och byxhöjden (här 15,4).
Stussvidden till det olika storlekarna finns att hitta i början av boken så det är inga problem men vilken är byxhöjden till dem olika storlekarna? Har svårt att tro att det ska vara samma till alla.
Samma fråga återkommer på alla mått som används som jag inte kan hitta i måttlistan.
T.ex. minska knävidden (här 2+1,5cm). 1,5 cm är ju väsentligt mycket mindre på storlek 86 än 140?
Samma sak i min andra bok, mönsterkonstruktion för damkläder.
(Jag syr kläder till barn jag inte kan mäta på, måste man kunna det för att använda boken?)

Vore jättetacksam för hjälp så jag kan använda mina böcker!
HerreGlob är inte uppkopplad   Svara med citat