Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-01, 09:43   #6
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Enkelt sagt (med fördommar inblandade) så är det ofta lämpligare som "ung" (du är ung om det är din morfar/farmor liknande släkting/vän i ålder osm gått bort) att klä sig inte riktigt helsvart.

Var på min farfars begravning i svartklänning (slutade vid knäna)m, silvriga strumbyxor och vanliga finskor (bruna). Min pappa tyckte nämligen inte att jag skulle vara helsvart. De ända som var klädda i "regelmässiga" begravningskläder var han, hans syskon samt farmor. Alla andra hade mer "vanliga" finkläder men dämpade.

Jag skulle nog kunna tänka mig att klänningen funkar perfekt, byt mittpariet möjligtvis på mot något disktretare tex mörkare grön/blå/röd (inget knalligt) men antagligen går vit utmärkt också. Så kan du ju använda klänningen till annat också sen, om det känns ok för dig vill säga.

Det mer traditionella begravningskläderna är oftast inte nödvändiga men självklart beror det på de närmast annhöriga till en avlidne. Den/de sätter ju standarden om man säger så. Så vill du vara säker hör lite försiktigt med dem om det är möjligt.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat