Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-03, 12:50   #21
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ursäkta men att kasta för hand, sy knapphål förhand hör hemma inom couturesömnad. Knappast något något att rekommendera en nybörjare, som tänker köpa sin första maskin.
Det gäller att sig hålla rätt nivå och försöka svara på dom frågor som ställs och försöka hamna på den nivå som den frågade befinner sig på.
Vill du kanvas kasta för hand och sy handsydda knapphål så får du gärna göra det. Jag vet att du är duktig på att sy. Men troligtvis har Simulanten som ställde ursprungsfrågan ingen glädje av det nu.
Fast det tror jag. En billig gammal raksömsmaskin, ett bra strykjärn och boken Ritas sylexikon så kommer man fantastiskt långt för lite pengar. Tycker man ska lära sig att sy korrekt på en gång. Då kan man antingen göra mycket för hand eller köpa en stor maskinpark.

Om man nu vill börja sy jeans så kan man ju försöka få det snyggt på en gång istället för att fuska. Ett typiskt hemmaskinsytt hål på linningen på ett par jeans kommer inte hålla så länge. Det bör vara ett håltränsat knapphål. Det finns knapphålstillsatser till hemmaskiner som kan göra håltränsat. Greist gjorde sådana. Jättejättebra!

Jag syr mina fällsömmar enligt följande: se till att ha 1/2" sömsmån på alla fällsömmar, sy raksöm, klipp ner ena sömsmånen till 1/4", vik, pressa, tråckla, sy andra sömmen 1/16" från kanten på vecket. Kompenserande pressarfot hjälper vid andra sömmen. Blir rakt, snyggt och hållbart. Brukar vara nogrann så att stygnen ligger lika på de två sömmarna, men får kolla nogrannt för att märka skillnad.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat