Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-23, 13:07   #9
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Svenska återförsäljare vill nog inte stå för service som "ingår" i priset ex.vis. 1:a året om de inte själva har sålt maskinen.
Det är väl klart att de vill serva maskiner nästan oavsett var de är köpta mot vanlig servicetaxa!

Jag gjorde ett enkelt överslag häromdagen på en Brother 2340CV:
Brother Sverige - 7295 SEK
Webbutik i England - 339 GBP ca 3950 SEK
Tidigare i veckan var det en annan butik som hade kampanjerbjudande på 199 GBP ca 2326 SEK.

Med den prisskillnaden så får man rätt mycket service i Sverige, om/när behovet uppstår.

Min personliga uppfattning är att "köp i svenska butiker" inte alls är någon garant för trevligt bemötande när man kommer dit med en maskin som inte fungerar som den skall.
Det finns många diskussioner här på Sysidan om butiker som inte tar emot produkter som de själva har sålt, trots att garanti och serviceåtaganden skall både ingå och vara giltiga. Det blir både onödigt tjafsande och mycket irritation, där det bara är man själv som drabbas! Antingen står man där utan fungerande maskin eller så får man betala ännu mer för att få den att fungera.

Att ex.vis. Janome/Elna inte tillåter att återförsäljare säljer utanför landets gränser kan bl.a. bero på priser och utbildning. (jmf. mobiltelefoner/datorer)
För att höja varumärkets status så använder sig tillverkaren/leverantören av vissa försäljningskanaler, de väljer ut vilka som ska få sälja just deras produkt.

Tillv./lev. garanterar att återförsäljaren/butiken får garanterade leveranser, får kunskap och utbildning på respektive produkt, att produkterna placeras på vissa ställen i butiken och så vidare.
Återförsäljaren/butiken får andra fördelar tillv./lev. som bättre inköpspris.
Om en återförsäljare har sålt väldigt bra så får de ofta rabatter i efterhand. (De rabatterna kommer sällan kunden tillgodo...)
Om tillv./lev. upptäcker att återförsäljaren inte har följt avtal om försäljningen så stoppar de helt enkelt den återförsäljaren genom att inte leverera sina produkter till dem.

Jag är cynisk, jag vet... Men tillverkarna vill ju tjäna pengar! De vet att de inte kan ta ut vilka priser som helst i olika länder, så ett sätt att kontrollera sina vinster/förluster är att inte tillåta export mellan länder.

Det som jag tycker vore intressant att veta är vad marginalerna är på symaskiner? Det är underligt att Symaskin XYZ kostar 5295:- i hela Sverige, oavsett återförsäljarens omkostnader. Det finns ingen som helst prisvariation.
Inom IT-branschen är marginalerna väldigt små, en butik/kedja kan sällan ta ut mer än 2-5% över inköpspriset.

Nu skall jag fira vuxna dotterns födelsedag!
Trevlig söndag till er alla!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat