Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-12, 07:53   #5
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
Men då ritar du alltså ett mönster först enligt något slags mönsterkonstruktionsregler? och sedan ritar du inte om det från grunden, utan förskjuter bara linjerna så mycket som måtten skiljer sig åt mellan storlekarna? eller? Vet inte om det blev klart förklara, men jag undrar liksom hur ni gör i praktiken?
Stämmer! Först ritar jag ett "grundmönster" som jag syr av och prövar på sonen. Oftast blir det några justeringar fram och tillbaka innan jag är nöjd. När jag väl är nöjd så förstorar jag mönstret (inte gör helt nya) utefter måttabeller, som du uttrycker det "förskjuter linjerna". Exv så skiljer sig ärmlängden enligt min måttabell ca 10 cm mellan 74/80 och 98/104, därför förlänger jag grundmönstrets ärmlängd med 10 cm. På detta vis så hoppas jag att modellen skall bli rätt lika emellan de olika storlekarna. Är det exv en lång pösig ärm på stlk 74/80 så vill jag ju behålla denna även på större storlekar. När jag konstruerar alla övriga storlekar efter grundmönstret så brukar jag fixa till alla storlekar på samma gång, detta blir enklare tycker jag då "hoppet" mellan storlekarna inte blir så mycket och man kan lägga alla mönsterdelar ovanpå varandra och jämföra så de följer samma kurvor (använder ritninsplast som mönster så man kan se rakt igenom).
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat