Visa ett inlägg
Gammal 2021-11-15, 16:33   #4
Lena_Björn Lena_Björn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2021
Inlägg: 3
Citat:
G-son skrev: Visa inlägg
Samtliga 2000-maskiner har en fast kam av plast, som brukar spricka och behöva bytas förr eller senare. Ett antal hundralappar för delen, plus arbete.

Jag nämner det för att just någonstans omkring modell 6020 kom ytterligare en plastdel som då och då behöver bytas, lite billigare del men fortfarande dyr. Min 6010 har metalldel där, min 6030 har plast, minns inte vilken variant 6020 har.

Värt att ta med i beräkningen, eller åtminstone vara medveten om.

De tidigare maskinerna har smörjhål och ska oljas då och då, de senare är "livstidssmorda" vid tillverkning och ska i teorin fungera utan extra smörjning under sin livstid. I praktiken betyder det att maskinen ska vara uttjänt när smörjningen från fabrik gjort sitt, inte att smörjningen räcker "hur länge som helst" föra för att resten av maskinen är långlivad...
Går ändå komma åt att smörja när maskinen är demonterad för service, men det är inget man vill göra för ofta.

Antalet mönsterkammar (och därmed antal sömmar) varierar, 4-8 olika kammar medföljer. De första maskinerna hade annan infästning på kammarna så de äldsta kammarna passar endast de äldsta maskinerna - om den fasta kammen inte bytts i maskinen, då passar endast de modernare kammarna.

När det gäller funktioner på maskinen skiljer inte så mycket. De sista fick väl någon lite mer avancerad elektronik, säkert bra medan den fungerar, men mer problem om den strular.

Lite information där, jag vet inte om det hjälper eller bara förvirrar. Oavsett vilket vill du nog ha en maskin som gås igenom ordentligt av någon som förstår sig på dom, maskinerna har ju många år på nacken och brukar behöva lite omvårdnad, alla vill inte/kan inte serva dom ordentlgit.
Tusen tack för ditt utförliga svar!
Lena_Björn är inte uppkopplad   Svara med citat