Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-24, 17:49   #26
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Eftersom jag tyckte att pappersmönstret var helt åt skogen för stort valde jag att trots allt sy en toile. Tyvärr begriper jag inte sömnadsinstruktionerna ALLS så jag har höftat och improviserat mig fram på allting.

Även färdigsydd blev klänningstoilen FÖR STOR. Den känns som strl 50, minst. Nu är visserligen tyget lite tjockare, enligt instruktionerna ska man använda ett tunt, skirt tyg, men även om man tar ett sådant finns det så mycket tyg så det räcker till två stycken mig.
Sambon är överens att just denna klänning inte passar mig. Modellen passar mig men inte just denna variant. Det ser bra ut på bild, men inte på mig.

Saker jag har upptäckt under sömnadens gång:
  • Jag fattar inte vad man skulle göra med de två remsorna som ingår i mönstret
  • Jag fattar inte hur man syr kanalen under bysten, jag improviserade och gjorde skitful fulvariant
  • Trots att jag följde instruktionerna för hur mkt sömsmån man ska lägga till, blev det ändå för lite i halsen
  • Likaså med ovanstående punkt blev ärmhålen för små, trots att jag följde måtten
  • Ärmarna blev för stora, jag fick klippa bort 3-4cm sammanlagt från ändarna efter att ha passat in ärmen i ärmhålet, trots att jag följde måtten där med

Kort sagt, detta var INTE varken rolig eller enkel klänning att sy. Jag känner mig mest sur och frustrerad och allmänt jävligt korkad som inte fattar.

Nu till plan B:
När jag köpte mönstret till ovanstående klänning, köpte jag även denna klänning, som ska vara ännu enklare att sy. Så jag ska istället göra toile (bäst att vara på den säkra sidan) av denna klänning, för att se om den blir bättre. Modellen är enkel här också men då tyget är småblommigt kommer den nog bli bra.

Plan C är att gå ut och panikköpa någon (billig) klänning. Hoppas jag slipper det.
Bifogade bilder
   
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat