Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-19, 11:13   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ja, jag kan flytta och jag kan ändra rubrik. Frågan är dock om det inte vore bättre att flytta ut det som handlar om mönsterkonstruktion och förändringar till en egen tråd med en titel kring det?

Bra med bilderna, då förstår jag mer vad det är du har att jobba med. Jag antar att det inte finns några insnitt alls, mer än vecken, på delarna över bysten? I så fall så blir problemet egentligen att du har så stor skillnad mellan bystvidd och ub-vidd att det inte går att ta in det bara genom vecken. På en B-kupa går det, men inte på en G-kupa.

Börja med att länga mönstret. Prova det ihoptråcklade på dig och se var någonstans de 5 centimetrarna saknas. Jag gissar på att det är strax över bystpunkten du behöver lägga till dem. Se även till att kolla om du behöver lägga till längd under bystpunkten.

Sedan skulle jag rekommendera att du behåller vecken som de är. Lägg istället till ett insnitt rakt under bystpunkten där du tar in så mycket du behöver för att komma ner till rätt underbyst-mått. Blir det fortfarande konstigt med veck och sådan, lägg även till ett bystveck i sidan.

Jag skulle tippa på att trådriktningen är fel på del 14, åtminstone med tanke påd e förändringar du lär behöva göra. Strunta i det, ditt tyg är tillräckligt stumt ändå, och lägg ut mönsterdelen på det sättet som känns bäst...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat