Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-18, 16:40   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Modell C tror jag blir jättebra. Den markerar verkligen din kurvighet (där det betyder just kurvor, med proportioneligt sätt mycket byst, smal midja och höfter) och lär dessutom smala av dina axlar.

Se bara till att du fixar så att den sitter bra. Jag antar att du har en större byst än den mönstret är anpassat för, vilket gör att det kan vara bra på att tänka på att du kan behöva ta in mer i insnitten och göra delen över bysten med täckande, precis som att du kan behöva ta in extra i midjan...

Edit: Oj, jag insåg plötsligt att det är du som startade tråden om hur man mäter... Vilket innebär att du har rätt stor byst. Klänningen lär nog passa dig väldigt bra! Just den där modellen är väldigt smickrande för någon med din kroppstyp. Det du dock kommer behöva göra (eftersom köpta mönster i allmänhet är anpasade för en B-kupa och du så klart vill att mönstret ska passa dig perfekt) är att göra en del ändringar...

Det jag först skulle rekommendera är att du mäter avståndet från sidsöm till sidsöm i bysthöjd för bakstycket på kroppen och sedan jämför det med mönstret. Ta baksidan från ett mönster i den storleken där det stämmer överens. Sedan tar du framsidan från ett mönster i större storlek.

Mig själv som exempel:
Jag är stl. 40 i bystvidd ungefär. 34 passar mig dock bäst i ryggen, medan jag får ta en 42 framtill. Då får jag totalt sett lagom bystvidd. Sedan får man ofta mecka runt med sådana saker som att ha insnitten där de "ska" vara framtill och ta in betydligt mer ner till ub-måttet än vad man "ska".

När jag tittar på mina "ungefärliga" mått för vilken storlek på kupa som matchar till vilken klädstorlek skulle jag gissa på en stl. 50 framtill och 46 baktill på överdelen för dig. Då får du totalt ungefär ditt bystmått. (100C är för lika stora bröst som 80G).
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat