Visa ett inlägg
Gammal 2013-08-08, 06:48   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Tack för alla hjälpsamma svar. Jag har verkligen fått något att fundera över. Nu har jag hittat Clover ministrykjärn också i Sverige, men priset är ju ganska rejält. De ställen jag har hittat tar 389:- + omkostnader för hantering och porto.
Vill man ha flera spetsar kan man ju beställa från Clover i USA.

Det finns mera att kolla upp, t.ex. Kanvas förslag om tillbehör för modellbyggare. Tyvärr har jag ingen bekant som kan tillverka en specialspets för lödkolv och jag tror nog att termostat behövs, eventuellt kan man klara sig med en timer för att undvika olyckor. Jag minns alltför väl den uppbrända strykbrädan som min mamma råkade ut för när hon pratade i telefon. Hon fick ett termostatjärn efter det.

Just nu får jag nog nöja mig med ClasOhlsons resestrykjärn. Det där vita som Ichigo råkat ut för är nog kalk. En granne brukade köra kranvatten i sina ångstrykjärn trots att batterivatten rekommenderades. Hon fick köpa nytt järn ganska ofta.
Så om man använder destillerat vatten kanske järnet kan hålla lite längre. Kanske går det att avkalka ett strykjärn?

Jag vet faktiskt inte vilken typ av ministrykjärn som skulle vara det optimala för mig. Bila, kan du beskriva hur du använder dina olika järn. Vilket föredrar du till vad?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat