hejsan!
Ja det är helt ok.. men nice att fråg, o jag kan berätta lite mer..
Vi använde ordet: Boende, för det är så de som bor på en gruppbostad som de kan bo i hela livet till döden. Det låter rimligare att kalla boende, tom "hyresgäster" också.
Oavsett om de är riktigt psyke eller gravt utvecklingsstörda. Det är på grund av att de bor på GRUPPBOSTADEN.
Om man kallar "patient" då gäller det meråt psykiatriska vård. Sk. "pendla" mellan hemma o öppen psyk.vård, men däremot "brukare" gäller sluten vård.
vårdtagare är samma sak som boende eller brukare. Det har inte betydelse. Men ordet låter lite negativt när t.ex. jag skulle säga åt dom: Du vårdtagare kommer och pratar med mig nu.
Boende o brukare är schöne ord.
"Brukare" ordet är mer neutralt, och det är pga de är inom psykiatriska handikappsomsorg. Obotbara psykiska sjukdomar.
ett par boende som är "psykopater" (saknar empati),
och de har schizofreni med autistiskt tillstånd, svåra Multipersonlighetsstörningar (5 personer i personen, och 8 personer i personen). De är medfödda, och gravt språkbristfälligheter.
Det finns två begrepp: psykisk sjuk eller psykiskt handikapp
"Sjuk" som kan botas o förbättras o ha förmåga med att bearbeta för sig själv typ.
"Handikapp" som kan aldrig bli frisk eller är obotbara typ. Det är en allvarligare form.