Har sytt mycket från Meedom och Meedom. jag har också boken på danska. Det de menar är ju bara hur de ritat ut mönstret, inte blir det någon flärp att sy dit när jag sytt. Det gäller som sagt att följa rätt linje på mönstret. Om du följer "rätt" så ser ärmhålet likadant ut som för andra tröjor och ärmen likaså. De plagg jag sytt har suttit jättebra så som jag ser det kan jag inte ha missat något där? (Jag har också tur att ha en man som har bott i Danmark ett år och iallafall kan hjälpa till om man fastnar fullkomligt, men nu har jag nog förstått det mesta..!)
Det man ska minnas är det som de säger: att deras stl 80 gäller från och med när barnet är 80 cm långt! dvs är ditt barn 84 cm så ska du ändå välja stl 80. Det är lätt att göra fel på detta eftersom vi i Sverige tänker tvärtom, att när barnet närmar sig 80cm är det stl 86 som gäller...
Sedan är ju mönstren indelade i olika "former" beroende på vilket material du väljer och vad det ska användas till. Vill man ha pösiga byxor så är t.ex. form 2 jättebra. Fördelen med detta sätt är att det är lätt att anpassa om man har en mullis eller en smalis..På en smalis blir även form 1 luftigt.
Lycka till med Meedom. Jag tycker att de böckerna är jättebra.
|