Undrar om ni som har boken Börnetöj 0-3 av Meedom & Meedom kan hjälpa mig med en sak som jag inte förstår i boken. Min version är på danska men jag tror inte att det är det som är mitt problem.
Jag har sytt två tröjor, en kort- och en långärmad, från samma mönster ur boken. Den långärmade t-shirten ligger i mitt galleri...och 'ja' jag har insett att jag använt två framstycken till tröjan.

Sättet boken är uppbyggd på är superb men alldeles för lätt att göra fel om man är van vid att det t.ex. brukar stå "mot vikning" på själva mönstret.
Mönstret jag undrar över är mönster 01 t-shirt form 1 med varianten lång raglanärm.
På sidan 23 i min bok står det information om ärmar. Jag citerar:
"For begge aermer gaelder, at de i armhulen er tegnet, så aerme og bul lapper ind over hinanden. Denne overlapning giver overdelen en bedre pasform med mere plads til bevaegelse."
Bilden bredvid texten är logisk och jag (tror) förstår innebörden av ovanstående text, men hur sjutton syr jag i ärmhålet? Hur lägger jag tygstyckena för tröjdel och ärm? ska jag tvinga in den ligga extra fliken i nedre delen av ärmhålet? Den sista tröjan jag gjorde lät jag den lilla biten peka utanför och så löste overlocken det problemet åt mig!

Jag inser naturligtvis att hela vitsen med att göra den där överlappningen är puts väck men jag fattar inte hur jag ska lägga ut delarna. Någon som kan förklara eller kan hitta en bild på hur man lägger ut delarna?
Mvh
/Lena