Oh la la Addes - snacka om att sticka ut hakan. Som så många andra folk är svenskarna stolta över sitt land och att jämföra Sverige med DDR är väl att ta i.
Vår familj har rest en del till Tyskland och Österrike under årens lopp, nu på senare år mest Tyskland. Min pappa bodde och arbetade utanför Hamburg under några år i slutet av 90-talet. Han talar flytande tyska och har flera goda vänner kvar i Tyskland som han pratar med några gånger i månaden. Min sambo blev head huntad av ett tyskt företag och fick erbjudande om jobb i Tyskland - som vi tillslut tackade 'nej' till.
Vad jag vill säga med detta är att vi har lite insikt om hur det fungerar i Tyskland och visst finns det fördelar i Tyskland men likaså vice versa.
Mycket av det du verkar tycka är 'Alter Schwede!' har sitt ursprung i den sociala tryggheten för alla i Sverige - oavsett hög eller låg inkomst. Det har mer med solidaritet än kommunism att göra...och 'nej' jag är inte socialdemokrat.
Något positivt måste du ju ändå finna i Sverige eftersom du fortfarande bor kvar här - - - för att inte tala om hur många tyskar som gärna vill köpa sig en röd sommarstuga med vita knutar.
Nu tänker jag sticka ut hakan tillbaka....personligen anser jag österrikarna vara trevligare än tyskarna. Det är mindre armbågar och jag, jag, jag där!
Missta dig dock inte...vi gillar Tyskland!