Jo, det är klart om man surfar runt på de olika sybloggarna så kan man uppleva det som om barnmodet är väldigt likriktat, men det är väl som ploppan och gullum säger muddbyxor och förklädesklänningar är praktiska och bekväma plagg för barn i dagis och förskoleålder.
Jag syr själv gärna både muddbyxor och A-linjeformade klänningar i olika material och utformning, mest för att jag tycker det är så snyggt med den sortens klänning, och innan jag började sy köpte jag ofta såna klänningar till min äldsta dotter. Yngsta dottern får alltså istället hemsydda sådana. Det är en klänningsmodell som funkar lika bra till strumpbyxor som till muddbyxor, lika bra på dagis som på kalaset - praktiskt och användbart helt enkelt.
Och självklart blir man påverkad av det man ser i andras sybloggar, eller inspirerad om man vill använda ett mer positivt ordval. Vad gäller kanintyger, ugglor och elefanter har i alla fall jag resonerat som så att utbudet av dagsaktuella modetyger för barn i Sverige är inte så stort och då är det roligt att kunna ge dem hemsydda kläder i tyger som de tycker är fina. 70-tals inpriationen har ju varit enorm om man tittar t.ex. på Lindex barnkläder eller varför inte me and I.
Och i slutändan är det fortfarande så att mina barn är ensamma om sina elefant och uggletröjor, eller sina A-klänningar i retrotyg eller velour på sitt dagis eller sin skola, ja faktiskt alldeles ensamma om just sina kläder i hela byn, medan en hel drös av ungar har likadana kläder från just Lindex och me and I. Så även om det inte verkar vara personligt när man surfar runt i den lilla ankdamm som sybloggarna utgör så blir det det när man blickar ut över hela stora Sverige och alla barn som finns där, där majoriteten inte har hemsytt, äkta retro eller uggletröjor.
|