fast jag hade gladeligen anlitat den mekaniker/snickare (typiska killhobby´s) som gärna jobbar för materialkostnad

Men jag har svårt att tänka mig att killar vill jobba så för människor de inte känner. För vänner och bekanta är det ju en annan femma! Då kan jag själv jobba för materialkostnad utan problem.
Men det kanske bara är jag som har förutfattade meningar :P
Jag tycker bara att det är så synd att sömnad har en så låg status idag. Ingen vill betala för arbetet och det tror jag till viss del beror på att alltför många gärna jobbar för materialkostnad.
Men jag förstår såklart de sjukpensionärer etc som vill bekosta sin hobby och sälja saker i liten skala på hemmagjort för att ha råd att fortsätta pyssla. Men om man ser det ur ett större perspektiv så missgynnar det yrket. ( Svårt att förklara vad jag menar)
Jag vill känna mig STOLT över att jag faktist kan sy och vara kreativ och KUNNA ta betalt för det jag gör. Men idag är det ju så att alltför många säljer saker så billigt att det inte går att leva på att sy yrkesmässigt.
(Jag jobbar INTE som sömmerska utan grafisk formgivare där jag har min huvudsakliga inkomstkälla.... Just för att det inte går att leva på hantverk i Sverige) Det är alltså inte så att jag är sur för att folk säljer saker billigare än mig etc
Men tänker alla i lite större banor så kommer folk börja se på hantverk i ett annat ljus. Så vågra ta betalt för det ni gör där ute i stugorna. Givetvis inte astronomiska summor men lite mer än materialkostnaden. :P