Citat:
Fiffi_S skrev:
Tror detdär med märke är nånting av en status-grej. Är ett skilt märke trendigt/modernt/dyrt så är det ju lite status att äga ett plagg eller en sak av det märket. Därför är man villigare att betala mera för märkesprylar.
Men jag tror också att det till en del beror på att med välbekanta märken så vet du helt enkelt vad du får. Man vet vilken slags kvalitet det är på sakerna, eller vilken kvalitet det är väntat att de ska hålla. Svårt att veta vad man ska förvänta sig av hemmagjorda produkter, är sömmerksan, oerfaren, slarvig, jätteduktig..?
Och är det problem med t.ex. brister i varan är det kanske lättare att kunna byta eller att få kompensationer från större företag än från en försäljare på ett torg eller via internet.
Sen så tror jag att det också till stor del beror på att man helt enkelt förknippar dyrare pris med bättre kvalitet. Man tar ju för givet att man får det man betalar för. Därför köper folk hellre dyra märkesprodukter, fabrisktillverkade i en (slav...)fabrik i Asien, än en högkvalitativ, handgjord produkt tillverkad i det egna hemlandet som är billigare. Man tror att dyrt = bra.
Så min teori är helt enkelt följande:
Dyrt märke = status, trygghet och hög kvalitet
|
Håller med Fiffi fullt och helt.
Sen så tror jag att man ser på det annorlunda om man själv handarbetar. Då vet man bättre hur mycket tid och arbete som går åt för att sticka en kofta eller sy ett par byxor. Jag kan ha fel, men jag tror att det till vissdel kan vara så, tyvär.