Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-22, 07:18   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad

Jag har en kombinationsmaskin. Den är rätt bra men det är faktiskt ett av de få köp som jag gjort där jag tycker att jag valde fel. Då, när jag köpte maskinen, valde jag mellan en maskin utan täcksöm och denna med. Eftersom jag var sugen på täcksöm och jag hade pengarna så köpte jag en kombinationsmaskin.

Det skiljde 5000 kr på maskinerna jag valde mellan och den ena säljaren jag pratade med tyckte absolut att jag skulle välja den enkla maskinen. "Tänk vad mycket tyg du får för 5000 kr.", sa hon. Det hade hon rätt i och hon hade rätt men inte p.g.a. att jag hade kunnat köpa en massa tyg för pengarna utan att jag tycker att det är stökigt att bygga om maskinen. Det är inte särskilt svårt men jag gillar att ha maskinen färdigträdd för overlock och vill inte behöva mixtra med den så jag har sällan byggt om den för täcksöm.

Det fanns ingen maskin med enbart täcksöm då, i alla fall inte till rimligt pris, så det var inget alternativ.

Om jag skulle ha letat maskin idag skulle jag tveklöst ha köpt två maskiner, en ren overlock och en täcksömsmaskin. Nackdelen är att två maskiner tar mer plats än en men fördelen är att man slipper bygga om sin maskin för täcksöm. En annan nackdel är väl att det är två maskiner som ska servas istället för en och det kostar då mer.

Jag skulle gärna ha bägge maskinerna laddade och klara så en nackdel med två maskiner att det går åt åtta rullar tråd istället för fyra och använder man då för tillfället en udda färg så tar det emot att köpa åtta rullar. ;-)

Jag vet att det finns andra åsikter i den här frågan och jag hoppas att någon mer kan svara på ditt inlägg så att du får några fler synpunkter men jag skulle som sagt tveklöst ha satsat på två maskiner.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat