Håller med många av insändarna. Här i landet har vi fri konkurans o det tycker jag är bra.
Vad jag inte kan förstå ibland är hur någon som tex sytt en tshirt av ett avklipp från Stoff o Stil som kostar 29,95 för 1½m kan sätta ett pris på tröjan för 195:-
På den tygbiten går det ut 2-3 tröjor o tiden att sy ihop en tröja med overlocken är inte lång...Sen kan dom ta samma pris för likadan tröja men som har ett tyg som kostar betydligt mer.
Så det kan bli fel åt bägge hållen. Själv så hobbysyr jag men priserna varierar. Det är så många olika faktorer som spelar in.
Sitter just nu o syr en tröja/jacka fodrad o är i valet o kvalet vad jag ska ta för den. Till saken hör att tyget har jag fått, en sån tröja/jacka med foder har jag aldrig sytt så det är lite små missar (dock så syns dom inte). Jag ser det som ett prov från min sida o sen att någon vill köpa den är ju skoj. Men jag känner att jag kan inte ta fullt betalt för den. (Vad nu det är) För mig har det varit "priceless" att få chansen att lära mig att sy en.
Så det där med prissättning är så olika.
Men det är ju som att gå till en riktig bra tex Herr Ekipering (Finns knappt kvar) eller att gå till H&M. Det är ju väldig skillnad på varorna fast att det är nästan samma sak, å priserna är ju också väldigt olika.
Nu menar jag inte att alla dom som har hantverket som hobby gör sämre än dom som lever på det. Där finns ju också väldiga olikheter.
Men oftast är det ju så att du får vad du betalar för.
Får jag inte sålt saker jag gör med min prissättning så får jag ju kanske sälja för att få sålt det. Jag kan ju inte sitta kvar med allting jag gör själv o förr eller senare så är släkten mättad...:-)
Detta är en diskusion som kan pågå i det oändliga men nån gemensam lösning finns inte.
Alla sätter sitt eget pris efter vad man tycker.
Ps jag säljer inte alla mina saker "billigt" utan tar betalt också. Sneglar ju på andra som också säljer för att ha nt att jämföra med..
|