Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-20, 16:51   #3
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad

Vad trist! Jag drabbades av samma problem när jag handlade på Tradera för några år sedan. Det tyget ligger fortfarande i en tät plastpåse och kommer att göra det tills jag kommit så långt ned på att-göra-listan. Dessutom var det inget så dyrt eller eftertraktat tyg som ditt John Blund-tyg.

Nåväl, jag tror att du kanske skulle kunna lösa ditt problem med att använda ättiksprit. Det finns husmorstips på Perstorps hemsida och där kan man läsa att man kan få bort svettlukt ur tyger. Det borde vara ännu lättare att få bort röklukt så jag tror att det skulle kunna fungera.

Från Perstorps Ättika info-sida hittar jag följande info:

"För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst!

Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder."

Där kan man också läsa att man kan använda ättiksprit om man vill binda färger i tyger som torrfäller.

Men som de säger, glöm inte att testa på en liten del av tyget.

Hoppas att det går bra!

Mvh Victoria
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat