Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-17, 16:09   #10
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad

Har läst alla inlägg i detta forum.
Det är ju upp till var och en hur mycket man värderar sitt arbete. Många hobbyhantverkare har ju detta som en meningsfull sysselsättning. Tycker att det är bra om hobbyn betalar för sig själv.

Har själv hållit på i många år och sålt både som hobby och i butik. Min erfarenhet är att " KUNDER INTE FÖRSTÅR ATT VÄRDERA HANTVERK". Därför tycker de att det är dyrt. I dagens samhälle kan de ju köpa billigt på varuhus m.m.

Det är faktiskt svårt att sätta priser på sitt arbete. När du skall räkna ut ett pris, måste du först se vad den materiella kostnaden blir. Sedan skall du se plagget i helhet. Var det ett plagg som gick fort att göra eller var det ett plagg som var tidskrävande? Sen kan man fundera på vad det kommer att kosta.
Själv brukar jag kolla vad det kostar mig att sy. Sedan brukar jag jämföra med liknande plagg. Innan jag prissätter.

Idag är jag en sjukpensionär. Min glädja är att kunna arbeta med händerna. Kan jag sedan tjäna en liten slant, så visst är jag tacksam för det. Men det är ofta jag bara tar betalt för materialet. Är tacksam att kunna arbeta med mina händer.
Det viktigaste för mitt välbefinnande är att kunna försörja min hobby.

ALLA BORDE TÄNKA IGENOM VAD DE PYSSLAR MED OCH VAD DE VILL MED DET. De som har hantverk som sitt levebröd bör se sig om efter lämpligt försäljningsmetod. Trodde även hag att hemsidan alla pratar om var till för hobby-hantverkare. Men jag har kanske misstagit mig.

STÅ PÅ ER NI SOM HOBBYHANTVERKAR. VAR OCH EN VÄRDERAR SIG SJÄLV PÅ OLIKA SÄTT.
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat