Håller med om att man inte ska vara rädd att ta betalt för sitt arbete och sin tid!! Verkligen!
Tänk bara hur lång tid det tar att stick t.ex. en tröja. Vilken timersättning tror ni att t.ex. en mekaniker skulle ha fått för samma tid/arbete?
Verkligen mycket mer än man får för att sy...
Men å andra sidan håller jag med om att man måste få bestämma sina egna priser. Det är väl det som är charmen med hemmagjort.se, att det faktiskt är hemmagjorda saker man köper där..
Alltså, jag förstår ju precis att det inte är så kul för dom som försöker försörja sig på sömnad och handarbete att priserna sänks p.g.a. av sånhär konkurrans. Men å adnra sidan, hemmagjort.se är väl mer gjort för folk som hobbysyr/-stickar etc. än såna som ska livnära sig på sitt handarbete?
Och så är det väl tyvärr så, att om priserna för hemmagjorda saker blir för höga så finns risken att folk inte vill köpa dom via nätet. Det kan ju avra väldigt svårt att t.ex. returnera en vara som det var dålig kvalitet på. Köper du från ett företag el. liknande har du ofta ett rätt bra hum om kvaliteten på arbetet innan du får det, + att du har en större möjlighet och det kanske är lättare att kunna ångra köpet eller få en defekt vara utbytt.
Tror samtidigt att det kunde avskräcka folk om man försökte med typ nån slags standardpriser där etc. "Är min sak verkligen värd så mycket? Tror inte det..." och så struntar man i det istället.
Min gissning är att först kommer den allmänna prisnivån att sjunka p.g.a. konkurransen etc. men den kommer säkert att stiga sakata mak vartefter folk börjar våga ta mer betalt för arbetet (när man har andras prissättning och alster att jämföra med) och sånahär sidor blir mer allmänt kända/mer använda...
|